HBT Travel Trade Partner VisitBrabant

Heusden, 30 mei 2016. 

De afgelopen periode heeft de gemeente Heusden, mede door de inzet van de marketingorganisatie VisitBrabant, op extra internationale belangstelling mogen rekenen. Reden voor het Heusdens Buro voor Toerisme (HBT) om een formele samenwerking met VisitBrabant aan te gaan en zich als Travel Trade Partner aan te sluiten, om zodoende deel te nemen aan de internationale trade & sales activiteiten die worden uitgevoerd. VisitBrabant wil gezamenlijk met de Brabantse toeristisch-recreatieve sector vorm geven aan de collectieve groeistrategie, met als doel het internationale toeristisch bezoek te stimuleren. Huidige partners zijn De Efteling, Eindhoven365, de gemeente ’s-Hertogenbosch, Het Noordbrabants Museum, Van Gogh Brabant, Libéma en nu ook het HBT.

Publicaties in Belgische, Italiaanse en Duitse bladen, site-inspections door Amerikaanse en Duitse touroperators en het themajaar Jheronimus Bosch 500 leiden tot een groeiende belangstelling voor Heusden en omgeving onder internationale gasten. Dat heeft het HBT het afgelopen kwartaal duidelijk gemerkt; ruim 25 reserveringen door Engels- en Duitssprekende grotere reisgezelschappen. Daarnaast ook merkbaar meer individuele internationale gasten, met name Duitsers, aan de balie in het bezoekerscentrum. De in Oost-Duitsland geboren Doris Gille verzorgde een training Duits aan gidsen en baliemedewerkers van het HBT, zodat gasten zo optimaal mogelijk te woord gestaan kunnen worden.

De internationale gasten spreken hun verbazing uit over de schoonheid van De Loonse en Drunense Duinen en het sfeervolle historische decor van de vestingstad. Met dit unieke en goede gewaardeerde aanbod gaat het HBT haar vizier meer richten op deze internationale groeimarkt. Dat kan het toeristisch bureau niet alleen. Collectiviteit is het sleutelwoord om Brabant op de kaart te zetten. Daarom sluit HBT zicht aan bij VisitBrabant en haar partners.

Strategie bij het interesseren van de internationale markt is het etaleren van Brabant met de iconen die deze provincie herbergt, zoals Van Gogh, De Efteling en themajaren zoals ‘Jheronimus Bosch 500’ (2016) en ‘Van Mondriaan tot Dutch Design (2017)’. Als de interesse gewekt is, worden parels als Heusden en De Loonse en Drunense Duinen naar voren geschoven. Een professioneel traveltrade-programma is ontwikkeld om internationale pers, touroperators, cultuurverenigingen, busmaatschappijen, riviercruisemaatschappijen en andere organisatoren van vooral groepsreizen te bereiken. Met als uiteindelijk doel: meer bezoekers, meer bestedingen en meer banen in Brabant en ook in de gemeente Heusden.

Voorzitter Yolanda Kroef (HBT) en directeur Heleen Huisjes (VisitBrabant) ondertekenden op maandag 30 mei de partnerovereenkomst. Wethouder Hanne van Aart en Klantcoördinator Recreatie & Toerisme Judith van den Berg van de gemeente Heusden waren ook aanwezig om dit initiatief van harte aan te moedigen. ‘Dit zijn mooie stappen!’ aldus Van Aart.